Museet for Religiøs Kunst · adresse · Tlf. xx xx xx xx · info@mail.dk
Kunst fra grænselandet
8-3-2020 - 13-12-2020
I anledning af genforeningsjubilæet i 2020 sætter vi spot på 27 kunstnere, der enten er født eller har været aktive i Sønderjylland eller i de gamle hertugdømmer Slesvig og Holsten.
Værkerne er udlånt af Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa. Ved fysisk at flytte værker fra syd til nord håber vi, at bevidstheden om Genforeningen, som en national begivenhed, bliver mere synlig også i Nordvestjylland.
Der eksisterer ikke et særligt motivfællesskab eller en kunstnerisk stil blandt kunstnere fra grænselandet, men flere af udstillingens værker trækker alligevel mere eller mindre tydelige geografiske spor, f.eks. Jeppe Madsen-Ohlsens (1891-1948) billeder fra Christiansfeld eller O.D. Ottesens (1816-1892) værk, En Rose i Soldatens Knaphul fra 1888, der med sin lyserøde rose og erindringsmedalje refererer til krigen i 1864.
Tidsmæssigt spænder udstillingen over 300 år, idet udstillingens ældste værk er fra 1714 og malet af Frederik IV og Christians VI’s hofmaler Hendrick Krock (1671-1738) og det nyeste værk af Karin Lind (1969-) er fra 2013.
Udstillingen er løst bygget op omkring temaer som: mytologi, døden, landskaber og overgange. Overgange mellem liv og død og mellem luft og vand, eller mellem det der er, og det der ikke er. Grænselandet er med andre ord også et overgangsland, hvor folk har oplevet at blive født i et område, der i løbet af deres levetid ændrede status fra dansk til tysk (efter krigen i 1864) eller fra tysk til dansk (efter folkeafstemningen i 1920).
De kunstnere, der var aktive før 1864 levede i den danske helstat, hvor grænsen gik ved Altona lige udenfor Hamborg. Efter krigen i 1864, rykkede den danske grænse op til Kongeåen lige syd for Kolding, og Danmark blev ikke bare geografisk og økonomisk reduceret, men i høj grad også kulturelt. Nogle af de kunstnere, der oplevede dette skift var C.A. Jensen (1792-1870) og O.D. Ottesen. Efter folkeafstemningen i 1920 kom grænsen til at ligge lige nord for Flensborg og afspejlede, i højere grad end de tidligere grænsedragninger, befolkningens kulturelle tilhørsforhold.
Kunstnere som Jeppe Madsen-Ohlsen og Franciska Clausen (1899-1986) oplevede i deres levetid at deres fødested gik fra at være under tysk herredømme til at være under dansk, efter genforeningen i 1920.
KUNST FRA GRÆNSELANDET afspejler på den ene side Museet for Religiøs Kunsts fokus på det religiøse og eksistentielle og på den anden side samlingen på Kunstmuseet Brundlund Slot.
Museet for Religiøs Kunst vil gerne takke Kunstmuseet Brundlund Slot for samarbejdet og i særdeleshed museumsinspektør Morten la Cour. Også en tak til transportfirmaet MTAB, der rent fysisk har taget sig af opgaven med at flytte kunsten fra syd til nord.
Udstillingen er støttet af
KNUD HØJGAARDS FOND