Museet for Religiøs Kunst · adresse · Tlf. xx xx xx xx · info@mail.dk
DU SER MIG AN - SOM JEG SER DIG
2-3-2025 - 8-6-2025
Museet har som noget nyt valgt at arbejde med et fælles emne for to af årets særudstillinger. Udstillingerne udforsker på hver deres måde blikke på og fra Grønland på tværs af tid, køn og nationalitet. "Du ser mig an - som jeg ser dig" er den første af de to udstillinger.
I udstillingen Du ser mig an – som jeg ser dig følger vi en gruppe danske kvinder, der tog til Grønland i begyndelsen af 1900-tallet. Christine Deichmann (1869-1945), Oda Isbrand (1904-1987), Ellen Locher Thalbitzer (1883-1956), Emilie Demant Hatt (1873-1958) og Jette Bang (1914-1964) har stået i skyggen af deres mandlige kollegaer og flere af dem er gået i glemmebogen. Gennem et større undersøgelsesarbejde har kuratorduoen bag udstillingen Stine Lundberg Hansen og Laila Lund Altinbas været i arkiver og magasiner i både Danmark og Grønland for at finde spor og værker fra de kvindelige kunstneres tid i Grønland. Det er disse værker, hvoraf mange til daglig befinder sig i magasinerne på Grønlands Nationalmuseum, som man kan få mulighed for at se på udstillingen. Det interessante ved værkerne er, at de skildrer et helt andet Grønland end de mandlige kunstneres ofte storladne naturskildringer. Kvinderne er ikke ude i den store natur, men skildrer hjemmene og menneskene. Vi kommer med andre ord indenfor i tørvehytten med kvindernes blik. Der er en intimitet og en interesse for den enkelte at spore i kvindernes værker, men på trods af det er der en distance og en udveksling af blikke mellem de grønlandske og de danske kvinder. Udstillingens titel Du ser mig an – som jeg ser dig er hentet fra en tekst af en af kunstnerne, Ellen Locher Thalbitzer, hvori hun, imens hun skitserer pigen Gertelé til en senere skulptur, reflekterer over sig selv, der ser på den anden, imens den anden, pigen Gertelé, kigger tilbage på hende selv. I titlen bliver blikket dobbeltbundet og åbner op for alle de nuancer, der ligger i et uligevægtigt møde mellem to kulturer, hvor den ene koloniserer, den anden koloniseres, og samtidig beskriver den et egentligt møde mellem to mennesker.
De historiske værker på udstillingen indgår i en dynamisk dialog med fotokollager af den grønlandske samtidskunstner Ivínguak’ Stork Høegh, der med et ironisk greb tydeliggør, at det vi opfatter som eksotisk, dvs. fjernt og fremmed, altid vil være defineret af, hvor du selv kigger fra – blikket der ser. Stork Høegh har blandt andet lavet kollager med fotografier af Hans Egede statuen i Nuuk og med fotografier af kvinden Arnarulunnguaq (1896-1933), der rejste sammen med Knud Rasmussen på nogle af hans ekspeditioner og som i 2024 blev valgt som motiv til en ny dansk pengeseddel, der kommer i 2028.
Udstillingen vises i en mindre udgave og med et mindre udstillingskatalog på Nordatlantens Brygge i København fra den 5. oktober 2024.
Udstillingen på Museet for Religiøs Kunst vil adskille sig ved at være lidt mere værktung og ved at have et særskilt fokus på de religiøse aspekter samt ikke mindst ved udgivelsen af et udstillingskatalog, der bygger på Laila Lund Altinbas og Stine Lundberg Hansens forskning.
Udstillingen er støttet af:
Augustinus Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal
Ny Carlsbergfondet